دفتر مدیریت

تهران سعادت آباد خیابان کوهستان مجتمع تجاری اپال طبقه 3 غرفه ماساژور

مشاوره رایگان

021-22386302- 09129640135

فواید ماساژ درمانی_2

ماساژ درمانی یکی از روش های دیرینه برای از بین بردن کسالت و درد های ناشی از گرفتگی عضلات بوده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رفتن به سوی زندگی مدرن تر، ماساژ از لحاظ علمی وارد فاز جدیدی شده و جایگاه ویژه ای در زندگی روزمره ما پیدا کرده. یا ما در این مقاله همراه باشید تا کمی درباره فوائد ماساژ درمانی و ویژگی های ماساژ به شما آگاهی و اطلاعات دهیم.

تاریخچه ماساژ

ماساژ درمانی ریشه ای کهن در تاریخ ایران و جهان دارد. طبق اسناد و شواهد تاریخی ، ماساژ از حدود 2700 سال پیش در جوامع بشری رواج داشته  به رسمیت شناخته شده و تا به امروز در شکل و شمایل و روش های متعددی انجام میشود و با توجه به پیشرفت های روز افزون علمی و شناخت آناتومی بدن انسان ، شاهد پیشرفت های چشمگیری نیز در این شاخه درمانی میباشیم. ریشه اصلی ماساژ درمانی در کشور چین بوده و کتابی به اسم امپراطور زرد به طور کامل درباره روش های ماساژ درمانی در آن زمان توضیح داده است.

تاریخچه ماساژ درمانی

در گذشته ماساژ هایی بر اصول طب سنتی صورت میگرفته است که امروزه این ماساژ ها با توجه به پیشرفت علم تغییراتی داشته که به صورت مدرن در مراکز ماساژ درمانی اجرا میشود. در ماساژ مدرن به جز رفع گرفتگی و کوفتگی بدن، از آن به عنوان روشی برای درمان بیماری ها استفاده میشود. امروزه بیشتر از 80 مدل ماساژ وجود دارد که همه آنها از ماساژ های طب سنتی سرچشمه گرفته اند و بر اساس اصول آناتومی بدن به انتخاب مدل ماساژ، انجام میشوند. انجام حرکت کششی و ورزش های کششی از دیرینه در ایران باستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده که امروزه این ورزش های کشسانی و حرکات کششی به صورت انواع ماساژ در مراکز درمانی به شما مشتریان ارائه داده میشود. برای نمونه از این ورزش ها میتوان به ورزش های زورخانه ای که با بیشتر با حرکات کششی و فشاری انجام میشود اشاره کرد.

ماساژ درمانی در ایران

ماساژ در ایران ریشه ای کهن دارد و در زمان های گذشته ماساژ به عنوان روشی قطعی برای درمان درد ها و بیماری ها استفاده میشده. و اغلب دانشمندان بزرگ ایرانی از جمله ابوعلی سینا و ابو موسی جابرین حیان و دیگر طبیبان بزرگان ایرانی، درباره ماساژ درمانی و عملکرد آن روی بهبود درد های بدن نوشته شده است. از همین رو میتوان به اهمیت این مسئله در گذشته ماساژ درمانی ایران باستان پی برد.

ماساژ درمانی چیست؟

به فرایند کشش، ضربه و فشار به عضلات بدن که باعث رفع خستگی یا بهبود درد عضلانی میشود ماساژ میگویند. ماسور ها با داشتن علم فیزیوتراپی و آشنایی با آناتومی بدن، با کمک گرفتن از وسایلی مخصوص مانند سنگ های ماساژ و همچنین انواع روغن ماساژ میتوانند برخی از درد های ناشی از کوفتگی یا گرفتی را درمان کنند که به آن ماساژ درمانی گفته میشود. افراد مسن  که به خاطر کهولت سن و فشار زیاد به مفصل ها و عضلات دچار مشکلات عدیده ای از جمله زانو درد ، پادر ، کمر درد و… شده اند میتوانند با مراجعه به مراکز ماساژ درمانی، کمک ویژه ای به بهبودی در روند درمان و رفع درد های بدن داشته باشند.

از طرفی دیگر افرادی که در طولانی مدت کار میکنند و یا افرادی که در روز به طور مکرر ایستاده اند و یا حتی کسانی که از وسایل با کیفیت پایین مانند صندلی های نامناسب، تخت و بالش های غیر استاندارد و….. استفاده میکنند، دچار ضعف عضلانی و از دست دادن انژی در بدن خود میشوند که میتوانند با جلسات ماساژ این انرژی از دسته رفته را به خود بازگردانده و حس آرامش خوبی را در بدن خود ایجاد کنند.

بهترین فوائد ماساژ درمانی

ماساژ درمانی به طور کلی باعث بهبود و یا رفع بسیاری از بیماری ها میشود. این بیماری ها فقط به دسته بندی بیماری های جسمانی خاتمه نمیابد و حتی از ماساژ برای رفع برخی از بیماری های روحی نیز استفاده میشود. طی تحقیقاتی که توسط سازمان های روان شناسی روی بیماران روحی انجام شده است، این نتیجه به دست آمده که ماساژ درمانی 65 درصد بر روی روند بهبودی آنها تاثیر مثبتی داشته است.

در طی فرایند ماساژ با ایجاد حس خوشایند برای بیماران روحی و یا جسمانی، انگیزه ای برای شروع دوباره در آنها به وجود می‌آید. برخی از فوائد ماساژ درمانی در زیر آمده است که آن ها را به صورت خلاصه برای شما توضیح میدهیم.

  1. درمان افسردگی

    میتوان گفت ماساژ درمانی یکی از بهترین روش ها در بهبود افسردگی میباشد. در هنگام افسردگی بدن کم تحرک تر میشود و فعالیت قبلی خود را از دست میدهد، فکر به سمت افکار منفی کشیده میشود و خستگی فکری و ذهنی همیشه حس میشود.
    فرایند ماساژ، حرکات کششی باعث جریان خون بهتر در بدن میشود و همین امر باعث میشود که بدن تحرک بیشتری از خود نشان دهد و از طرفی دیگر عملیات ماساژ با حس آرامشی که ایجاد میکند میتواند فکر مشغولی را از بین برده و باعث آرامش فکری شود.
    ماساژ درمانی با تاثیراتی که روی بدن از خود جا میگذارد باعث سریع تر شدن در روند بهبودی افسردگی میشود.

  2. بیخوابی

    ریشه مشکل افرادی که در خواب مشکل دارند به خستگی و یا کوفتگی در عضلات بدن به خصوص گردن و کمر برمیگردد.
    همانطور که در بالاتر گفته شد، ماساژ باعث خون رسانی بهتر به بدن و از بین بردن کوفتگی میشود؛ از همین رو میتوان به این پی برد که ماساژ درمانی در مشکل بیخوابی تاثیر بسزایی دارد که حتی میتوان آنرا یکی از بهترین روش های درمان برای بیخوابی نام برد.
    از طرفی دیگر ماساژ درمانی باعث اصلاح شدن برخی حرکات اشتباه در بدن میشود، برای مثال ماساژ میتواند قوز در بخش بالایی کمر را از بین ببرد و در خواب باعث شود حس بهتری در قسمت کمر داشته باشید.

  3. زیبایی صورت

    از لحاز زیبایی شناسی، صورت زیبا صورتی است که تمام اجزای آن قرینه باشد. برخی به صورت مادرزادی در برخی از اجزای صورت خود مشکل دارند و یا در طی حوادث و اتفاقاتی که افتاده است این قرینه بودن را از دست داده اند.
    این افراد میتوانند با ماساژ درمانی به حالت طبیعی که بر روی اصول زیبایی شناسی تعیین شده است، نزدیک تر شوند.
    همچنین برخی از افراد از کیفیت پوستت خود ناراضی هستند، چرا که با گذشت زمان چین و چروک هایی در صورت آنها نمایان شده است که به نظر خود باعث از دست رفتن زیبایی آنها شده است؛ و یا برای نمونه ای دیگر برخی از جوش ها و لکه ها پوستی به جا مانده که ناشی از زخم های جوش میباشد ناراضی هستند. ماسور ها با شناخت کامل بر روی آناتومی صورت و شناخت از محل دقیق عصب های صورت و پوست میتوانند با ماساژ دادن صورت این مشکلات را به سادگی حل کنند.

  4. لاغری با ماساژ

    در طی کشش ها و ضربه هایی که در هنگام ماساژ بر روی مدل ماساژ انجام میشود، عملیات چربی سوزی نیز صورت میگیرد. اما این چربی سوزی به صورتی نیست که بتواند به تنهایی باعث لاغر شدن بشود. افرادی که برای لاغری از ورزش های روزانه و رژیم غذایی استفاده میکنند میتوانند از ماساژ های لاغری به عنوان راهی سریع تر برای لاغر شدن استفاده کنند. تاثیر ماساژ های لاغری در تعداد جلسات بالا نمایان میشود و در طی یک جلسه ماساژ درمانی انتظار تاثیر آنچنان نداشته باشید. همچنین افراد میتوانند با این ماساژ انرژی از دست رفته را به خود برگردانند و دیگر نیاز به دریافت کالری بالا برای جذب انرژی ندارند. از همین رو، دریافت کالری کمتر باعث میشود یک پله به سمت لاغری نزدیکتر شوید.

  5. بازسازی صدمات ورزشی و جراحات

    احتمالا برای شما پیش آمده است که در هنگام ورزش و یا در هنگام کار های روزانه دچار کشیدگی عضلات و یا حتی در برخی مواقع پارگی تاندون ها شوید. در این مواقع درد ناشی از این جراحات میتواند آزار دهنده باشد و یا حتی شما را خانه نشین کند. یکی دیگر از هزاران فوائد ماساژ درمانی، درمان و یا بهبود این درد ها و جراحات میباشد. اگر دچار کشیدگی عضلات شده اید میتوانید با مشاوره ی پزشک و انجام یک یا چند جلسه ماساژ آنرا درمان کنید؛ در شرایط استثنایی امکار دارد نیاز به تعداد جلسات بیشتری داشته باشید. افرادی که دچار پارگی تاندون ها شده‌اند میتوانند با جلسات ماساژ درمانی تاثیر مثبتی بر روی حرکت دادن آن عضله داشته باشند.

  6. ایمنی بدن

    ماساژ درمانی باعث تقویت متابولیسم بدن میشود، از همین رو این فرایند باعث سوخت ساز بیشتر در بدن میشود و خونرسانی بیشتری به سلول ها و هورمون های بدن انجام میشود. سیتوکین ها ماده ای به نام ATCH را ترشح میکنند، این ماده باعث بالا رفتن ایمنی بدن میشود. خونرسانی بیشتر به هورمون های سیتوکین که در سراسر بدن پخش شده است باعث تولید بیشتر این ماده در بدن میشود. از همین طریق میتوان گفت که ماساژ درمانی تاثیر مثبتی بر روی ایمنی بدن باقی به جای میگذارد.

فواید ماساژ درمانی _1

آیا ماساژ درمانی عوارض دارد؟

اگر ماساژ توسط فردی حرفه ای انجام نشود امکان دارد عوارضی موقت به همراه داشته باشد. خون لختگی، گرفتگی شدید عضلات ، کبودی، تورم و یا حتی در برخی از مواقع شکستگی از عوارض ماساژ های غیر اصولی توسط افراد غیر متخصص در این زمینه میباشد.

همچنین افرادی که مبتلا به کم خونی، در رفتگی مفصل و یا کسانی که دارای سرطان میباشند نباید از ماساژ قوی و عمیق و حتما باید با مشورت با پزشک تحت ماساژ قرار بگیرند.با اینکه ماساژ درمانی تاثیر مثبتی بر روی درمان سرطات دارد، در برخی از موارد گزارش هایی از افرادی که سرطان بدخیم داشته بودند به دست رسیده که با گرفتن ماساژ وضع سرطان آنها بدتر شده است. لذا توصیه میشود افراد دارای سرطان قبل از شروع جلسه ماساژ، دکتر خود را در جریان و روند جلسات ماساژ قرار دهند تا از هر مشکل احتمالی بتوان جلوگیری کرد.

این مورد همچنین در زنان باردار هم صدق میکند. زنان باردار جزوه اون دسته از افرادی هستند که ماساژ درمانی بدون مشورت و هماهنگی با دکتر برای آنها ممنوع شده است. ماساژ درمانی برای بانوان باردار ممنوع میباشد ولی در برخی موارد با توصیه دکتر متخصص برای زنان باردار صورت میگیرد که اگر این مسئله بدون هماهنگی با دکتر مربوطه باشد میتواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
ماساژ نباید در هر نقطه از بدن که جراحات و یا کبودی و یا شکستگی وجود دارد انجام شود. این کار روندی معکوس بر روی دوره‌ی درمانی ماساژ به جای میگذارد.

ماساژ درمانی در منزل چگونه است؟

با توجه به شرایط متقاضیانی که درخواست ماساژ درمانی دارند و نبود فضای کافی در برخی از مراکز ماساژ ، امروزه بیشتر مراکز افراد ماساژور سیار را در اختیار مشتریان خود قرار میدهند.

از همین رو این شرایط پیش آمده است که افراد مسن که مشکل در حرکت جسمانی دارند بتوانند در محل منزل خود از جلسات ماساژ درمانی بهره مند شوند. این افراد میتوانند با استفاده از وسایلی همچون انواع ماساژور های برقی و نمومه های مختلف صندلی ماساژور برقی ، در منزل خود استفاده نموده و خستگی و کوفتگی یک روز سخت کاری را برطرف نمایید.

از طرفی دیگر این کار باعث به وجود آمدن فرصت شغلی مناسبی برای ماسور هایی شده است که در مرکز درمانی مشغول به کار نیستند و میتوانند به صورت  شخصی به انجام جلسات ماساژ بپردازند. اما باید به این مورد توجه کرد که ماساژ توسط فردی حرفه ای و آموزش دیده انجام شود و فرد ماسور حتما مدارک معتبر (massage therapy) درباره تخصص خود را ارائه دهد. همانطور که در بالاتر گفته شد اگر ماساژ به صورت صحیح و استاندارد صورت نگیرد ممکن است عوارضی از خود به جای بگذارد.

وبلاگ

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.

تماس فوری